Werkwijze

De aanpak die wij volgen is oplossingsgericht. Dat wil zeggen dat wij weliswaar goed naar je probleem luisteren, maar vrij snel overgaan tot de mogelijke oplossingen. Doordat je samen met de coach duidelijke doelen stelt, wordt het traject overzichtelijk en praktisch. Elke traject is maatwerk, dus de coach sluit nauw aan bij jouw behoeften.

Een voorbeeld

Een leidinggevende van een afdeling komt naar ons toe met de vraag of wij zijn team kunnen helpen beter samen te werken. Wij gaan in een uitgebreid gesprek in op de vraag wat er bedoeld wordt met ‘beter samenwerken’. De leidinggevende geeft aan dat hij vindt dat de mensen te weinig aan elkaar vragen dat er veel werk dubbel wordt gedaan, door slechte communicatie.

Wij gaan praten met de mensen op de werkvloer. Vinden zij dit ook? De mensen op de werkvloer geven aan dit probleem te herkennen, maar voegen eraan toe dat ze meer sturing en meer concrete opdrachten zouden willen krijgen van hun leidinggevende. Zij vinden het lastig hun leidinggevende te benaderen, want deze reageert snel geïrriteerd.

Uiteindelijk komen we, in overleg met de leidinggevende en de werknemers tot de volgende doelstellingen:

  • Ter verbetering van de communicatie: de leidinggevende gaat in kaart brengen wie precies wat doet, en wie in het proces informatie nodig heeft van een ander. De werknemers maken een lijst met dingen die ze van hun leidinggevende willen horen en hebben, zodat zij verder kunnen.
  • Daarnaast wordt de leidinggevende gecoacht in het voeren van open gesprekken, waar ruimte is voor inbreng van de werknemers.
  • De werknemers worden getraind, zodat zij op een constructieve manier vragen kunnen stellen, zowel aan hun collega’s, als aan hun leidinggevende.
  • Ter verbetering van de samenwerking: er wordt elke week een overleg gepland, met de werknemers en de leidinggevende. De voorzitter is een werknemer, deze taak rouleert. De coach stuurt in het begin deze overleggen. Werknemers leren zich vrij te voelen te kunnen zeggen wat zij willen, op een goed manier.

Klik hier voor meer voorbeelden.

Wilt u weten wat ik kan betekenen voor u of voor uw team? Maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek via het  contactformulier.